تاریخ امروز :27 اردیبهشت 1403
چه چیزی اثر متادون را زیاد می کند؟

چه چیزی اثر متادون را زیاد می کند؟

متادون یک ماده ساخته دست بشر است که ممکن است برای کاهش علائم ترک در افراد معتاد به هروئین یا سایر مواد مخدر به عنوان بخشی از برنامه سم ‌زدایی و حفظ اعتیاد به مواد مخدر استفاده شود. همچنین ممکن است به عنوان یک مسکن استفاده شود.

متادون بر روی گیرنده های مواد افیونی به روشی مشابه مورفین برای تسکین درد عمل می کند. این مسیر های صعودی درد را مهار می کند و درک و پاسخ به درد را تغییر می دهد.  متادون از دسته دارو هایی است که به عنوان مسکن های مخدر شناخته می شوند. همچنین ممکن است آن را یک ضد درد مخدر نیز نامید. مسکن دارویی است که برای تسکین درد استفاده می شود. با این حال، متادون بیشتر در درمان اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شود.

متادون یک ماده کنترل شده با زمان بندی II است.

 

نقاط مثبت متادون

نقاط متادون عبارت اند از:

  • برای درمان درد به اندازه ‌ای شدید که نیاز به درمان مداوم و شبانه ‌روزی در بیمارانی که نسبت به سایر مسکن‌ های اپیوئیدی و غیر اپیوئیدی واکنش نشان می ‌دهند یا تحمل نمی ‌کنند، استفاده می‌شود.
  • ممکن است تحت شرایط سخت برای درمان اختلالات اعتیاد به مواد افیونی استفاده شود.
  • علائم ترک همراه با متادون عموما شدید تر از مورفین است و شروع کند تری دارد.

عوارض متادون

عوارض متادون

اگر بین 18 تا 60 سال سن دارید، هیچ داروی دیگری مصرف نمی ‌کنید یا هیچ شرایط پزشکی دیگری ندارید، احتمالا عوارض جانبی آن ‌ها عبارتند از:

  • آرام بخش، خواب آلودگی یا سرگیجه که ممکن است بر توانایی فرد در رانندگی یا کار با ماشین آلات تاثیر بگذارد. الکل باید اجتناب شود زیرا می تواند به اثر آرام بخش متادون کمک کند.
  • قرص های متادون ممکن است باعث افسردگی جدی و تهدید کننده زندگی (تنفس غیرمعمول کم عمق و آهسته) شوند. احتمال بروز این بیماری در افراد مسن یا ضعیف در کودکان یا در افرادی که از قبل مشکلات تنفسی دارند بیشتر است. این اثر روی تنفس برای مدت طولانی ‌تری باقی می ‌ماند و دیر تر از اوج اثرات تسکین درد متادون رخ می ‌دهد. الکل نیز می تواند این اثر را بد تر کند.
  • همچنین ممکن است باعث افزایش تعریق، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، یبوست شدید، تشنج و چندین اثر نامطلوب دیگر شود.
  • به دلیل خطر بالای اعتیاد و احتمال سوء مصرف، متادون باید فقط در بیمارانی استفاده شود که نسبت به سایر مسکن‌ ها (اعم از مسکن‌ های افیونی یا غیر مخدر) حساسیت نشان نمی ‌دهند یا به آن‌ ها پاسخ نمی ‌دهند. متادون به عنوان یک داروی سوء مصرف در نظر گرفته می شود.
  • استفاده نادرست از متادون ممکن است منجر به مصرف بیش از حد یا مرگ شود.
  • ممکن است باعث اختلالات جدی ریتم قلب شود، حتی در دوز های معمول.
  • مصرف در دوران بارداری می تواند باعث سندرم ترک در نوزادان شود که در صورت عدم تشخیص و درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
  • ممکن است باعث کاهش شدید فشار خون یا افت ناگهانی فشار خون در هنگام رفتن از حالت نشسته یا دراز کشیدن به حالت ایستاده شود.

ممکن است با تعدادی از دارو ها از جمله سایر مواد افیونی، بنزودیازپین ها و سایر دارو های مضعف سیستم عصبی مرکزی تداخل داشته باشد که منجر به آرامبخشی عمیق، افسردگی تنفسی و گاهی اوقات مرگ می شود. همچنین ممکن است با دارو های متابولیزه شده از طریق تعدادی از سیستم های آنزیمی کبدی CYP یا دارو هایی که سروتونین ترشح می کنند (مانند دارو های ضد افسردگی، ضد روان پریشی و ترامادول) تداخل داشته باشد.

متادون در کبد انباشته می شود و مصرف مکرر و مصرف بیش از حد ممکن است اثرات سمی آن را افزایش دهد. اگرچه فقط 4 تا 8 ساعت طول می کشد، اما ممکن است تا 59 ساعت طول بکشد تا 50 درصد از یک دوز از بدن دفع شود.

متادون یک پنجره درمانی باریک دارد که به این معنی است که بین متادون بیش از حد (و اثرات سمی) و خیلی کم (به این معنی که بی اثر است) مرز ظریفی وجود دارد. تنوع گسترده ای در نحوه جذب، متابولیسم و ​​پاسخ افراد به متادون وجود دارد که خطر دریافت دوز سمی یا غیر موثر را افزایش می دهد. این به این معنی است که نمودار های هم ارزی مواد افیونی نباید هنگام تغییر از مواد افیونی به متادون و بالعکس استفاده شوند.

متادون فقط از داروخانه های معتبر در دسترس است.

مانند سایر دارو های مخدر، اثرات نامطلوب کلی متادون به فعالیت بیش از حد گیرنده های مواد افیونی مربوط می شود، از جمله:

بیشتر بخوانید: نام قرص های نعشه کننده

  • دیافورز / برافروختگی
  • خارش
  • حالت تهوع
  • دهان خشک
  • یبوست
  • آرام بخش
  • بی حالی
  • دپرسیون تنفسی

 

متادون همچنین با طولانی شدن QTc (بیش از 450 میلی ‌ثانیه) همراه است که منجر به اختلال عملکرد قلبی و هیپوگلیسمی شدید در جمعیت‌ های خاص بیماران می‌ شود.

عوامل تاثیر گذار بر بیشتر شدن اثر متادون

عوامل تاثیر گذار بر بیشتر شدن اثر متادون

در طول درمان با متادون از الکل یا دارو های حاوی الکل استفاده نکنید. این ممکن است عوارض جانبی سیستم عصبی مانند خواب آلودگی، سرگیجه، سبکی سر، مشکل در تمرکز و اختلال در تفکر و قضاوت را افزایش دهد. در موارد شدید، فشار خون پایین، دیسترس تنفسی، غش، کما یا حتی مرگ ممکن است رخ دهد.

با برخی از فرمول ‌های طولانی اثر دارو های مسکن، مصرف الکل نیز ممکن است باعث آزاد شدن سریع دارو شود و در نتیجه سطوح خونی بالایی داشته باشد که ممکن است کشنده باشد. اگر در مورد نحوه مصرف این دارو یا سایر دارو هایی که برایتان تجویز شده سوالی دارید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

بیش از دوز توصیه شده متادون استفاده نکنید و از فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری ذهنی دارند مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات خطرناک تا زمانی که متوجه نشدید دارو بر شما تاثیر می گذارد اجتناب کنید. مهم است که در مورد سایر دارو هایی که استفاده می کنید، از جمله ویتامین ها و گیاهان دارویی، به پزشک خود اطلاع دهید. استفاده از هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید.

اگر به طور منظم گریپ فروت یا آب گریپ فروت مصرف می کنید، باید از نظر عوارض جانبی و یا تغییرات در سطح متادون تحت نظر باشید. بدون مشورت با پزشک، مقدار محصولات گریپ فروت را در رژیم غذایی خود کم یا زیاد نکنید. انتظار نمی رود آب پرتقال با هم تداخل داشته باشد.

تداخل متادون و سایر دارو ها می تواند منجر به مصرف بیش از حد یا مرگ شود. دارو هایی که سیستم تنفسی را تضعیف می کنند (مانند بنزودیازپین ها) اثرات متادون را افزایش می دهند. دارو هایی که بر متابولیسم تاثیر می گذارند می توانند علائم ترک متادون را القا کنند.

دارو های HIV، nevirapine و efavirenz متابولیسم متادون را افزایش می دهند و باعث ترک مواد افیونی می شوند. برخی از مهار کننده‌ های پروتئاز (PIs) ممکن است همین اثر را داشته باشند، به‌ ویژه زمانی که با افزایش دوز کمی از ریتوناویر همراه باشند. ریفامپیسین داروی سل متابولیسم متادون را افزایش داده و نیمه عمر متادون را کاهش می دهد.

 

از تجربیات خود در مورد موادی که اثر بخشی متادون را زیاد می کنند می توانید در کامنت ها به اشتراک بگذارید. در صورتی که سوالی در این مورد دارید می توانید در کامنت ها بپرسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

3.8/5 - (49 امتیاز)